30 Jun

Maratoni tárgyalást követően a június 28-i Környezetvédelmi Tanácson a miniszterek általános megközelítést fogadtak el a „Fit for 55” csomag klímapolitikai tárgyú jogszabály-tervezeteiről.


Tekintettel a javaslatok szoros kapcsolódására, az egyes tervezetekről a miniszterek nem külön-külön, hanem egységes csomagként hozták meg döntésüket. A Környezetvédelmi Tanácson elfogadott kompromisszum szolgál az Európai Parlamenttel folytatott trilógusok során a Tanács álláspontjaként. A döntés magában foglalja az uniós Kibocsátás-kereskedelmi Rendszer (EU ETS), az Erőfeszítés-megosztási Rendelet (ESR), a földhasználat, földhasználat-váltás, erdészet (LULUCF) széndioxid- elnyeléseit érintő, illetve a személygépjárművek és könnyű haszongépjárművek széndioxid-kibocsátásról szóló szabályozást, valamint a Szociális Klímaalap létrehozását.

 

 

Az EU ETS hatályát különálló alrendszerként kiterjesztenék a közúti közlekedési és épületszektorra (BRT ETS). Annak érdekében, hogy a BRT ETS negatív szociális-gazdasági hatásait ellensúlyozni lehessen, 59 milliárd eurós keretösszeggel létrejönne a Szociális Klímaalap. Magyarország részesedése a forrásból 2,5 milliárd euró. A személygépjárművek és könnyű haszongépjárművek széndioxid kibocsátásáról szóló szabályozásról szóló miniszteri megállapodás keretében 2035-öt követően kizárólag kibocsátásmentes gépjárműveket lehet forgalomba hozni. A jogszabály felülvizsgálatra kerül 2026-ban annak érdekében, hogy az ipari szereplőknek megfelelő idő álljon rendelkezésre az elektromos gépjárművek mellett egyéb üzemanyagok használata életképességének igazolására. Magyarország számára továbbra is prioritás, hogy ne a lakosság viselje az átállás terheit, és hogy kiegyensúlyozott, szociálisan igazságos megállapodást lehessen elérni az intézményközi tárgyalások során.