Új teszt eljárási szabályok a gépjárművek károsanyag-kibocsátásának mérésére valós vezetési körülmények között

Az Európai Unióban 2014 óta zajlik egy szabályozási megoldás kialakítása annak a problémának a kezelésére, hogy a gépjárművek káros anyag kibocsátása magasabb a valós vezetési körülmények között, mint a típus jóváhagyáskor elvégzett laboratóriumi vizsgálat (teszt) során.

Ennek kezelésére az Európai Bizottság új mérési eljárást javasolt, amellyel mind a tagállamok, mind pedig az autóipar egyetértett. Az új eljárás értelmében a gépkocsik kibocsátását használat közben, az utakon, valós vezetési körülmények közben mérnék.

Az Európai Bizottság első javaslata az volt, hogy a nyomon követés és adatgyűjtés céljából már 2016. januártól mérjék a gépjárművek valós vezetés közbeni kibocsátását (nitrogén-oxid gázok, NOx). Ezt a tagállamok 2015. májusban elfogadták. A második jogszabályi javaslatot a Bizottság 2015. október 6-án mutatta be a tagállami szakértőknek, ezt követően a  Gépjárművek szakértői bizottság (Technical Committee on Motor Vehicles, TCMV) megtárgyalta és elfogadta a gépjárművekre vonatkozó károsanyag-kibocsátás (nitrogén-oxid) új mérési eljárási szabályait:  valós vezetés közbeni kibocsátásokat kell mérni és jelenteni a hatóságok felé. Az új mérési eljárás két lépésben kerül bevezetésre, a két lépés között a különbség abban lesz, hogy a jelenleg alkalmazott laboratóriumi tesztekhez képest a valós, utakon mért kibocsátás mekkora eltérést mutathat. Az első lépés bevezetésének határideje minden új személygépjármű esetében 2019. szeptember 1-je. Míg a második lépés bevezetésének határideje az új személygépjárművek típusjóváhagyása esetében 2020. január 1-je, míg valamennyi új személygépjármű esetében 2021. január 1-je. Az új mérési eljárás első lépésében a laboratóriumi tesztek és a valós vezetés közbeni károsanyag-kibocsátás határértékek közötti jelentős eltérést 110%-os szinten, míg a második lépésben 50%-os szinten korlátozta.