5 Dec

A december 5-ei ülésen Magyarországot Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár (NFM) képviselte.

A tanácsülést megelőzően magyar kezdeményezésre miniszteri szintű egyeztetésre került sor tizenhárom ország (PL, SK, CZ, HR, SI, LT, LV, MT, ES, PT, RO, IE, HU) vezetői részvételével, annak érdekében, hogy megerősítsük a tanácsülésen „az egy hangon való megszólalást” a lex speciális javaslattal kapcsolatban. Homolya Róbert államtitkár ismertette a közös alapvetéseket, melyeket a tagállami delegációk képviselői rövid véleményeikben egyhangúan támogattak, ezt követően pedig a közlekedésért felelős magyar államtitkár 2018. március elejére meghívta partnereit Budapestre, szakmai kapcsolataink szorosabbra fűzése, álláspontjaink összehangolása érdekében.

A Miniszterek megvitatták az I. Mobilitási Csomag elnökségi előrehaladási jelentését. A jelentés a közúti áruszállítási piac szabályainak felülvizsgálatáról, a szakmagyakorlás és a piaci hozzáférés felülvizsgálatának, valamint a szociális pillér irányelvének (közúti áruszállítási dolgozók kiküldetése /ún. lex specialis/ és a szociális feltételek végrehajtása) és rendeleteinek (vezetőidő és pihenőidő, továbbá menetírók készükékek) felülvizsgálatát foglalja magába. A vita alapján megállapítható, hogy az előrehaladási jelentés jól tükrözte a tagállami véleményeket.

A magyar delegáció vezetője hangsúlyozta, hogy a közúti áruszállítás és a szociális kérdések összefüggésével kulcsfontosságú, miután a javasolt szabályozásokkal kapcsolatban a legnagyobb problémát és aggályokat itt látjuk, különösen a lex specialis elnevezésű javaslattal kapcsolatban.

 A Közlekedési Tanács tanácsi következtetéseket fogadott el a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) és az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretében a közlekedési projektek végrehajtásának előrehaladásáról. Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközt sikeres eszköznek értékeli a közös közlekedéspolitikai célok megvalósítására. Magyarország a nemzeti kohéziós borítékját teljes egészében felhasználta, a konstrukció megőrzendő erősségének tartja a gyors pályázat-értékelést és döntéshozatalt. A következő többéves pénzügy keret időszakban a CEF pénzügyi támogatás fő formájának változatlanul vissza nem térítendőnek kellene lennie.

A Tanács margóján, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország, Szlovénia képviselői aláírták a Borostyán vasúti árufuvarozási folyosó irányító testületének alapító megállapodását. A létrejövő korridor irányító testületét a jövőben Magyarország vezeti majd. A folyosó a hagyományos Borostyán útvonalon halad, összekötve a Balti-tenger és az Adriai-tenger kikötőit, összekapcsolva számos fontos ipari és logisztikai központot. Az új folyosó létrehozása minden tagállam számára stratégiai jelentőséggel bír, elősegítve a főbb intermodális terminálok hatékonyabb összekapcsolását Koper kikötőjével, valamint az észak-keleti főbb lengyel intermodális terminálokkal a  közöttük lévő forgalom erősítése. Szerbia felé a Budapest-Kelebia vasútvonal beillesztése kiváló lehetőséget biztosít számunkra a görög kikötők eléréséhez. A Borostyán folyosónak jelentős szerepet kell játszania a távol-keleti árucikkek elosztásában, nemcsak azoknak az árucikkeknek az elosztásában, amelyek vasúton érkeznek, hanem azoknak is, amelyek a koperi kikötőbe hajón érkeznek.

Az Orient/Kelet-Mediterrán vasúti árufuvarozási folyosóhoz pedig újonnan csatlakozott Németország. Ez a kiterjesztés nagy lehetőséget kínál számunkra a folyosón a vasúti árufuvarozás növelésére, a Balti-tenger, az észak-németországi és a görög kikötők összekapcsolásával, amely mindenképpen megkönnyíti a vasúti árufuvarozást Európán belül, illetve a Távol-Kelet felé is.